Hjertesager

Coop og tobakken

Hver dag begynder 40 børn og unge at ryge i Danmark. Det er 40 for mange. Derfor har vi og resten af supermarkedsbranchen dækket tobakken til, så den ikke længere er synlig i butikken. På den måde håber vi, at fristelsen for børn og unge bliver mindre.

Vi har et mål om at være med til at skabe den første røgfri generation i 2030. Men vi ved godt, at vi ikke kan nå det alene. Derfor har Coop været partner i Røgfri Fremtid siden lanceringen af initiativet i maj 2017. Du kan læse mere om initiativet her.

Vi skal naturligvis også have styr på de krav, der bliver stillet til os af lovgivningen. Derfor har vi gennemført flere tusinde alderstjek med vores ’mystery-shoppers’ i alle 1100 butikker for at leve op til ID-krav og deltaget i ’National Vis-ID’ dag.

 

Støtte til Kræftens Bekæmpelse

Den største aktør i Danmark inden for rygeforebyggelse blandt børn og unge er Kræftens Bekæmpelse – det er et stort stykke arbejde, som kræver mange midler. Derfor donerede Coop i juni 2019, 2,7 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelses arbejde for at forhindre børn og unge i at begynde at ryge. 

Kræftens Bekæmpelse bruger en del af pengene på indsatser målrettet skoler og ungdomsuddannelser. Langt de fleste nuværende rygere begynder nemlig at ryge, inden de fylder 18 år.  Derfor er det vigtigt at sætte ind over for unge, der endnu ikke er begyndt. Kræftens Bekæmpelse arbejder sammen med både grundskoler og ungdomsuddannelser om at skabe røgfri fællesskaber. En vej til mindre rygning er at gøre skoletiden røgfri. Det betyder, at elever og ansatte ikke må ryge i løbet af skoledagen – heller ikke uden for skolens område.

 

Læs mere om Kræftens Bekæmpelses indsats for røgfri skoletid her.